КОНТАКТНА ВЗАЄМОДІЯ ТОРСІОННОГО ВАЛА ІЗ ШЛІЦЕВОЮ ВТУЛКОЮ ПРИ ПРУЖНО-ПЛАСТИЧНИХ ДЕФОРМАЦІЯХ

Автор(и)

  • Андрій Грабовський кандидат технічних наук, старший науковий співробітник, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», старший науковий співробітник кафедри «Теорія і системи автоматизованого проектування механізмів і машин», м. Харків, Ukraine http://orcid.org/0000-0003-2497-3053
  • Микола М. Ткачук доктор технічних наук, Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", старший науковий співробітник кафедри інформаційних технологій та систем колісних і гусеничних машин імені О.О. Морозова; м. Харків, Ukraine http://orcid.org/0000-0002-4753-4267
  • Антон Заворотній аспірант кафедри «Теорія і системи автоматизованого проектування механізмів і машин», м. Харків, Ukraine
  • Сергій Куценко Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», аспірант кафедри «Теорія і системи автоматизованого проектування механізмів і машин»; м. Харків, Ukraine
  • Марія Саверська Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», аспірант кафедри «Теорія і системи автоматизованого проектування механізмів і машин», м. Харків, Ukraine http://orcid.org/0000-0002-9271-9586
  • Ілля Клочков Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», аспірант кафедри теорії і систем автоматизованого проектування механізмів і машин; м. Харків, Ukraine http://orcid.org/0000-0003-4923-2833
  • Микола А. Ткачук доктор технічних наук, професор, завідувач кафедри «Теорія і системи автоматизованого проектування механізмів і машин», Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»; м. Харків, Ukraine http://orcid.org/0000-0002-4174-8213
  • Олена Зінченко кандидат технічних наук (PhD in Eng. S.), Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», доцент кафедри «Теорія і системи автоматизованого проектування механізмів і машин», м. Харків, Ukraine
  • Роман Деревянкін Національний технічний університет«Харківський політехнічний інститут, cтудент гр. МІТ-220м, м Харкі, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.20998/2079-0775.2021.1.04

Анотація

Торсіонні вали є основним пружним елементом систем підресорювання значної кількості транспортних засобів. Для моделювання їх реакції на дію крутного моменту аналізується напружено-деформований стан із урахуванням контактної взаємодії із шліцевою втулкою. Установлені особливості розподілу контактного тиску між цими тілами. Визначено характер концентрації напружень у шліцевих впадинах головки вала. Розроблені моделі та методи досліджень, які дають можливість розробляти рекомендації стосовно проектних рішень при проєктуванні систем підресорювання транспортних засобів. Визначені чинники, які визначають міцність торсіонного вала  за значень діаметрів головки торсіонного вала, що близькі до діаметрів стебла торсіонного вала. У випадку, що розглядається, це, у першу чергу, – міцність головки торсіонного вала. Зокрема, установлено, що при операціях виготовлення виникають значні пластичні деформації та контактні навантаження у головках торсіонних валів. Цей чинник є визначальним при обґрунтуванні проєктних параметрів торсіонних валів.

Ключові слова: торсіонний вал; контактна взаємодія; напружено-деформований стан; пружно-пластичне деформування; система підресорювання.

Опубліковано

2021-08-08