МЕТОДИКА ПРОЄКТУВАННЯ БЕЗКОНТАКТНОГО ПРИВОДУ НА АЕРОСТАТИЧНИХ ОПОРАХ ЯК ЄДИНОЇ МЕХАНІЧНОЇ СИСТЕМИ

Автор(и)

  • Олексій Брешев кандидат технічних наук, здобувач, Державний університет “Київський авіаційний інститут”, кафедра прикладної механіки та інженерії матеріалів; м. Київ, Україна https://orcid.org/0009-0007-4176-775X
  • Олександр Башта кандидат технічних наук, доцент, Державний університет “Київський авіаційний інститут”, доцент кафедри прикладної механіки та інженерії матеріалів; м. Київ, Україна https://orcid.org/0000-0001-7914-897X
  • Павло Носко доктор технічних наук, професор, Державний університет “Київський авіаційний інститут”, професор кафедри прикладної механіки та інженерії матеріалів; м. Київ, Україна https://orcid.org/0000-0003-4792-6460
  • Олег Радько кандидат технічних наук, доцент, Національний університет оборони України імені І. Черняховського, доцент кафедри авіації; м. Київ, Україна https://orcid.org/0000-0002-6391-5713
  • Володимир Мельник кандидат технічних наук, доцент, Державний університет “Київський авіаційний інститут”, доцент кафедри прикладної механіки та інженерії матеріалів; м. Київ, Україна https://orcid.org/0000-0003-4379-654X

DOI:

https://doi.org/10.20998/2079-0775.2025.2.03

Анотація

У роботі представлено методику та алгоритм проєктування безконтактних приводів на регульованих конічних аеростатичних опорах. Основну увагу приділено структурному синтезу, вибору компоновки та розрахункових схем, а також статичній і динамічній стійкості приводу. Розглянуто конструктивні особливості одноопорних і багатоопорних систем, визначено їх переваги та обмеження. Запропоновано етапи проєктування: від попередніх розрахунків до уточнюючих аналізів із використанням методу кінцевих елементів і комп’ютерного моделювання. Детально описано алгоритм розрахунку опорної системи на задане навантаження з урахуванням жорсткості, вантажопідйомності та витрати повітряного змащення. Методика відпрацьовувалась при модернізації аеростатичного одноопорного пневмошпинделя для верстатів різання монокристалів, при розробці та подальшій модернізації високошвидкісного пневмошпинделя на конічних, регульованих за зазором і різних за своєю геометрією (а також конструкцією) опорах. Проведено модернізацію конструкцій задля підвищення ефективності приводу: зменшення маси, зниження витрат повітря та підвищення надійності. У ході дослідження властивостей та характеристик приводів на регульованих аеростатичних системах,  розроблено або уточнено математичні моделі та алгоритми комп'ютерного моделювання. Представлені результати формують основу для впровадження високотехнологічних безконтактних приводів у точних і високошвидкісних технологічних процесах.

Ключові слова: безконтактний привід, аеростатична опора, конічна опора, проєктування, жорсткість, вантажопідйомність, динамічна стійкість, регулювання параметрів

Посилання

Федотов В.О., Федотова І.В. Оптимізація конструктив-них параметрів шпиндельних вузлів на газостатичних опорах. Всеукраїнський науково-технічний журнал Промислова гідравліка і пневматика, 4 (34). 2011. С. 40–44.

Федотов В.О., Федотова І.В. Газові підвіси шпиндель

них вузлів :монографія. Вінниця : ВНТУ, 2010. 244 с.

Fedotova, I. Spindle on the conical gas suspension their de-sign and research performance / I. Fedotova, V. Savulyak. New Technologies and Products in Machine Manufacturing Technologies, Tehnomus. Suceava, Romania. 2013, Vol. 20. Р. 234–239.

Wang Z., et al. Development of a high-speed air-bearing spindle using one-directional porous bearing. Journal of Mechanical Science and Technology. 2023, Vol. 37(9), P. 1707-1716.

Zhang H., et al. High-speed electro-spindle running on air bearings: Design and experimental verification. Interna-tional Journal of Mechanical Sciences. 2016, Vol. 87, P. 9-18.

Childs B. Rotor dynamics for gas-lubricated turbomachin-ery. Cambridge University Press.

Брешев О.В., Носко П., Башта О.В., Радько М.О. Ство-рення регульованих конічних аеростатичних опор для безконтактних прямих приводів машин. Вісник Націо-нального технічного університету «ХПІ». Серія: Ма-шинознавство та САПР, 1. 2024. С. 10–18.

Брешев О., Башта О., Носко П., Харченко А., Гераси-мов В., Ладик А. Аналіз конструкцій та підходи щодо проєктування безконтактного привода обертання на опорах із газовим змащенням як єдиної та регульованої динамічної системи. Проблеми тертя та зношування, 2 (103). 2024. С.86–103.

Савуляк В.І., Федотова І.В. Статичні характеристики пневматичного конічного підвісу шпиндельного вузла з канавками змінної глибини. Вісник НТУУ «КПІ» Серія машинобудування, 64. 2012. С. 162167.

Брешев, Олексій Володимирович. Вдосконалення безкон-тактних прямих приводів машин створенням регульованих конічних аеростатичних опор [Текст] : автореф. дис. ... канд. техн. наук : 05.02.02 / Брешев Олексій Володимиро-вич; Східноукр. нац. ун-т ім. Володимира Даля. Луганськ, 2014. 24 с.

Wu J., et al. Active balancing control of a high-speed aero-static spindle using piezoelectric actuators. Mechanical Sys-tems and Signal Processing. 2023, Vol. 189, 109903.

Нікіфоров А.Н. Проблеми коливань і динамічної стій-кості роторів які швидко обертаються [Електронний ре-сурс]: Вісник науково-технічного розвитку, 3(31), 2010.

Farid Al-Bender. Air Bearings Theory, Design and Appli-cations / John Wiley & Sons Ltd, 2021. 595 p.

Yang J., et al. Modeling and analysis of a high-speed spin-dle with hybrid bearings considering the influence of bear-ing parameters. Mechanical Systems and Signal Processing. 2019, Vol. 130, P. 262-279.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-11