ПРОБЛЕМНІ ПИТАННЯ ПРАЦЕЗДАТНОСТІ ТА МІЦНОСТІ ЕЛЕМЕНТІВ РОТОРНИХ СИСТЕМ НАГНІТАЧІВ ПОВІТРЯ ВИСОКОФОРСОВАНИХ ТАНКОВИХ ДВИГУНІВ

Автор(и)

  • Микола А. Ткачук доктор технічних наук, професор, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», професор кафедри «Теорія і системи автоматизованого проєктування механізмів і машин», м. Харків, Україна https://orcid.org/0000-0002-4174-8213
  • Андрій Грабовський доктор технічних наук, старший науковий співробітник, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», провідний науковий співробітник кафедри «Теорія і системи автоматизованого проєктування механізмів і машин», м. Харків, Україна https://orcid.org/0000-0002-6116-0572
  • Микола М. Ткачук доктор технічних наук, старший дослідник, Національний техні-чний університет «Харківський політехнічний інститут», провідний науковий співробітник кафедри інформаційних технологій та систем колісних і гусеничних машин імені О.О. Морозова; м. Харків, Україна https://orcid.org/0000-0002-4753-4267
  • Володимир Вейлер Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», аспірант кафедри «Теорія і системи автоматизованого проектування механізмів і машин», м. Харків, Україна
  • Олександр Шуть Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», аспірант кафедри «Теорія і системи автоматизованого проектування механізмів і машин»,м. Харків, Україна https://orcid.org/0009-0000-8392-7124
  • Єгор Овчаров головний конструктор КБ двигунобудування, ДП «Завод ім. В.О. Малишева»; м. Харків, Україна
  • Роман Нечаєв головний інженер ДП «Завод ім. В.О. Малишева», м. Харків, Україна
  • Андрій Ліпейко Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», аспірант кафедри «Теорія і системи автоматизованого проектування механізмів і машин», м. Харків, Україна
  • Сергій Назаренко кандидат технічних наук, Національний технічний університет, «Харківський політехнічний інститут», науковий співробітник кафедри «Теорія і системи автоматизованого проектування механізмів і машин», м. Харків, Україна https://orcid.org/0000-0001-8213-6590
  • Микола Прокопенко кандидат технічних наук, доцент, Національний технічний університет, «Харківський політехнічний інститут», доцент кафедри «Теорія і системи автоматизованого проектування механізмів і машин», м. Харків, Україна
  • Олег Льозний Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», аспірант кафедри «Теорія і системи автоматизованого проектування механізмів і машин», м. Харків, Україна
  • Олексій Марусенко Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»; асистент кафедри комп’ютерного моделювання процесів та систем, м. Харків, Україна https://orcid.org/0000-0001-6911-2500

DOI:

https://doi.org/10.20998/2079-0775.2025.1.09

Анотація

У роботі поставлена та розв'язана задача про аналіз міцності, жорсткості та критичних швидкостей обертання роторних частин нагнітачів танкових двигунів. Для цього розроблено підходи, які використовують параметричний опис досліджуваного об'єкту. Цей параметричний опис інтегрується у геометричні, математичні та чисельні моделі досліджуваних процесів і станів. У ході розв'язання цих задач визначаються параметричні залежності характеристик жорсткості, міцності та критичних швидкостей обертання від варійованих параметрів. Варіювалися маса крильчатки нагнітача повітря та жорсткості підшипникових опор вала. Установлені залежності контрольованих величин від варійованих параметрів. Здійснені розробки, дослідження та їхні результати підтверджують можливість постановки та розв'язання задач обґрунтування прогресивних технічних рішень при удосконаленні нагнітачів повітря танкових двигунів. Важливою обставиною розробленого підходу є те, що для аналізу процесів і станів різної природи розроблені єдині параметричні моделі. Ці моделі, з іншого боку, можуть бути переналаштовані на інші об'єкти. Зокрема, здійснено варіювання параметрів роторної частини нагнітача повітря танкового двигуна. Варіювалися маса робочого колеса та жорсткість підшипникових опор. У ході досліджень установлені залежності характеристик напружено-деформованого стану від варійованих параметрів. Також установлені залежності критичних швидкостей обертання ротора від варійованих параметрів. Розроблені параметричні моделі є основою для чисельних досліджень напружено-деформованого стану та критичних швидкостей обертання елементів роторних частин нагнітачів повітря.

Ключові слова: напружено-деформований стан; критичні швидкості обертання; танковий двигун; роторна частина; нагнітач повітря

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-27