УЗАГАЛЬНЕНА ДЕКОМПОЗИЦІЯ ТРАНСМІСІЙ ВІЙСЬКОВИХ КОЛІСНИХ МАШИН ДЛЯ ВИЗНАЧЕННЯ ЙМОВІРНОСТІ БЕЗВІДМОВНОЇ РОБОТИ

Автор(и)

  • Олексій Бондаренко кандидат технічних наук (PhD in Eng. S.), Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», докторант кафедри теорії і систем автоматизованого проектування механізмів і машин; м. Харків, Україна https://orcid.org/0000-0002-2693-5301
  • Олександр Устиненко кандидат технічних наук (PhD in Eng. S.), доцент, старший науковий співробітник, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», завідувач кафедри теорії і систем автоматизованого проектування механізмів і машин; м. Харків, Україна https://orcid.org/0000-0002-6714-6122
  • Роман Протасов PhD in Eng. S., Словацький технічний університет в Братиславі, старший викладач кафедри автомобільної інженерії та конструювання; м. Братислава, Словаччина https://orcid.org/0000-0003-1611-0610
  • Ілля Клочков магістр (M.Sc.), Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», молодший науковий співробітник кафедри теорії і систем автоматизованого проектування механізмів і машин; м. Харків, Україна https://orcid.org/0000-0003-4923-2833
  • Сергій Андрієнко Харківський національний автомобільно-дорожній університет, викладач кафедри комп'ютерної графіки; м. Харків, Україна https://orcid.org/0000-0002-4310-3128

DOI:

https://doi.org/10.20998/2079-0775.2025.1.02

Анотація

Для якісного формулювання завдання раціонального проєктування комплексу елементів механічної ступінчастої трансмісії колісної бронемашини, а також для безпомилкового формування атрибутів задачі, необхідно здійснити перехід від реального об’єкта до його структурної схеми. Такий перехід зручно робити через кінематичну схему об’єкта та структурну схему трансмісії до структурно-логічної схеми. Описано актуальність науково-практичної задачі розробки методу узагальненої декомпозиції трансмісій військових колісних машин для визначення ймовірності безвідмовної роботи. Це дає змогу зрозуміти необхідність висвітлення вказаної теми та проведення відповідних досліджень та наукових викладок стосовно питання. Описано основні категорії, введено поняття «логічний елемент», сформовано ланцюг ієрархічних відносин між основними категоріями. Це дає змогу максимально спростити та формалізувати підхід до побудови моделі раціонального проєктування трансмісій військових колісних машин, бо категорії «логічний елемент» та «механізм» пов'язані з цільовими функціями (критеріями) та обмеженнями, а категорія «деталь» пов'язана з параметрами проєктування та обмеженнями. Сформовано лаконізований перелік структурно-логічних елементів, який дає змогу при декомпозиції замінити як самостійно прості, так і сукупно від розділення складних, конструктивні агрегати. Надано приклад проведення декомпозиції{схем} трансмісій військових колісних машин, що дає змогу наочно продемонструвати запропонований підхід. Для типових конструктивних схем структурно-логічних елементів надано структурно-логічні схеми. Це дає змогу, спираючись на положення теорії надійності технічних систем, сформувати залежності вірогідністей безвідмовної роботи кожного структурно-логічного елемента з подальшою композицією у цільову функцію вірогідності безвідмовної роботи трансмісійної системи.

Ключові слова: ступінчаста трансмісія, декомпозиції, вірогідності безвідмовної роботи, цільова функція.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-27