ОСОБЛИВОСТІ РОБОТИ КОРОТКОБАЗОВОГО МАЛОГАБАРИТНОГО НАВАНТАЖУВАЧА З БОРТОВИМ ПОВОРОТОМ ПРИ ВИКОНАННЯ РАЗВОРОТУ

Автор(и)

  • Леонід Разарьонов кандидат технічних наук (PhD in Eng. S.), Харківський національний автомобільно-дорожній університет, доцент кафедри Експлуатації, випробування, сервісу будівельних та дорожніх машин, м. Харків, Україна https://orcid.org/0000-0002-7597-2053
  • Володимир Гурко аспірант (postgraduate student), Харківський національний автомобільно-дорожній університет, м. Харків, Україна https://orcid.org/0009-0006-9216-6682

DOI:

https://doi.org/10.20998/2079-0775.2024.2.09

Анотація

Проведений огляд особливості роботи ківшевих малогабаритних навантажувачів. Виконаний аналіз публікацій показав, що на сьогодні немає рекомендацій щодо оцінки динамічної стійкості малогабаритного ковшового навантажувача з бортовою системою повороту при виконанні розвороту. Існуючі методики розглядають лише статичну стійкість, яка недостатньо описує процес стійкості машини під час повороту. Експлуатація таких машин на будівельних майданчиках, свідчить, що втрата ними стійкості можлива при виконанні повороту. Існуючі методики розглядають лише статичну стійкість, яка недостатньо описує процес стійкості машини і під час повороту. Метою цієї статті є дослідження і розробка методики розрахунку показників коливального процесу та динамічної стійкості  короткобазового навантажувача з бортовою системою повороту та визначення критичного кута перекидання і періоду головної форми коливання.   Поряд з оцінкою стійкості в розрахункових положеннях для звичайних колісних навантажувачів, виконаний аналіз стійкості машин, що розглядаються при різкому гальмуванні одного з бортів. Розглядаючи динамічну стійкість навантажувача при його повороті щодо одного нерухомого борту, вважаємо, що раптово прикладена до центру мас навантажувача відцентрова сила спочатку збуджує коливання машини на пружних ходових колесах, надалі коливальний процес може інтенсивно наростати внаслідок ковзання коліс в області контакту з опорною поверхнею. Критерієм втрати стійкості слід вважати можливий відрив хоча б одного колеса від поверхні дороги.  Динамічна стійкість навантажувача оцінюється кутом відхилення вперед центру мас навантажувача з найбільшим вантажем щодо положення статичної рівноваги. Положення нестійкої рівноваги навантажувача відповідає положенню центру мас на вертикалі, що проходить через вісь передніх коліс. Встановлено залежності періоду основної форми коливань для визначення стійкості ковшових колісних навантажувачів з бортовою системою повороту.  

Ключові слова: динамічна стійкість, навантажувач, бортова система повороту,  період коливань

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-23