ВИЗНАЧЕННЯ ВТРАТ ПОТУЖНОСТІ ВНАСЛІДОК ПЕРІОДИЧНОГО СТИСКАННЯ- РОЗШИРЕННЯ МАСТИЛО–ПОВІТРЯНОЇ СУМІШІ МІЖ ЗУБЦЯМИ ЗУБЧАСТИХ КОЛІС. ЧАСТИНА 1. МАТЕМАТИЧНА МОДЕЛЬ

Автор(и)

  • Олександр Башта кандидат технічних наук (PhD in Eng. S.), доцент, Національний авіаційний університет, доцент кафедри прикладної механіки та інженерії матеріалів; м. Київ, Україна https://orcid.org/0000-0001-7914-897X
  • Павло Носко доктор технічних наук (Dr. habil. of Eng. S.), професор, Національний авіаційний університет, професор кафедри прикладної механіки та інженерії матеріалів; м. Київ, Україна https://orcid.org/0000-0003-4792-6460
  • Григорій Бойко кандидат технічних наук (PhD in Eng. S.), професор, Східноукраїнський національний університет ім. В. Даля, доцент кафедри залізничного, автомобільного транспорту та підйомно-транспортних машин; м. Київ, Україна https://orcid.org/0000-0001-5065-3200
  • Володимир Мельник кандидат технічних наук (PhD in Eng. S.), доцент, Національний авіаційний університет, доцент кафедри прикладної механіки та інженерії матеріалів; м. Київ, Україна https://orcid.org/0000-0003-4379-654X
  • Алла Башта кандидат технічних наук (PhD in Eng. S.), доцент, Національний університет харчових технологій, доцент кафедри технології оздоровчих продуктів; м. Київ, Україна https://orcid.org/0000-0003-0310-3788

DOI:

https://doi.org/10.20998/2079-0775.2023.2.01

Анотація

При одночасному контакті двох пар зубців між їхніми активними профілями утворюється замкнений об'єм мастило–повітряної суміші. Процес зменшення цього об'єму призводить до виникнення такого негативного явища, як періодичне стиснення і розширення масляно-повітряної суміші в об'ємі. За високих швидкостей обертання зубчастих коліс спостерігається різке підвищення тиску масляно-повітряної суміші і, як наслідок, виникнення додаткової вібрації зубчастої передачі. Швидкість витікання мастило–повітряної суміші може досягати швидкості звуку, що спричиняє додатковий шум під час експлуатації зубчастої передачі, а за високих частот обертання в замкненому між зубцями шестерні та колеса просторі виникає гідравлічний удар, результатом якого є кавітація. Представляючи косозубе колесо як сукупність прямозубих коліс, зміщених одне відносно одного в тангенціальному напрямку, математична модель зводиться до опису термодинамічних процесів у послідовних ізольованих порожнинах. Представлено математичну модель періодичного стискання-розширення масляно-повітряної суміші в замкненому між зубцями просторі, яка враховує площі поперечних перерізів осьових і радіальних потоків мастило–повітряної суміші, тиск навколишнього середовища, замкненого в простір між зубцями, швидкість радіального потоку мастило–повітряної суміші, миттєвий об'єм замкненої між зубцями елементарної порожнини та поточний тиск в і й порожнині.

Ключові слова: втрати потужності, мастило–повітряна суміш, періодичне стискання-розширення, зубчасті колеса, математична модель, гідродинамічна модель

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-18