ОПТИМАЛЬНЕ ПРОЄКТУВАННЯ ЗА МАСОЮ ТРАНСМІСІЇ ГУСЕНИЧНОГО ТРАНСПОРТЕРА-ТЯГАЧА МТ-ЛБ: МАТЕМАТИЧНА МОДЕЛЬ, АЛГОРИТМ, ЧИСЛОВИЙ ЕКСПЕРИМЕНТ

Автор(и)

  • Ілля Клочков магістр (M.Sc.), Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», молодший науковий співробітник кафедри теорії і систем автоматизованого проєктування механізмів і машин; м. Харків, Україна https://orcid.org/0000-0003-4923-2833
  • Олександр Устиненко кандидат технічних наук (PhD in Eng. S.), доцент, старший науковий співробітник, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», професор кафедри теорії і систем автоматизованого проєктування механізмів і машин; м. Харків, Україна https://orcid.org/0000-0002-6714-6122
  • Олексій Бондаренко кандидат технічних наук (PhD in Eng. S.), Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», доцент кафедри теорії і систем автоматизованого проєктування механізмів і машин; м. Харків, Україна https://orcid.org/0000-0002-2693-5301
  • Володимир Сєриков кандидат технічних наук (PhD in Eng. S.), доцент, старший науковий співробітник, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», докторант кафедри теорії і систем автоматизованого проєктування механізмів і машин; м. Харків, Україна https://orcid.org/0000-0002-5295-3925
  • Сергій Андрієнко Харківський національний автомобільно-дорожній університет, викладач кафедри інженерної та комп'ютерної графіки; м. Харків, Україна https://orcid.org/0000-0002-4310-3128

DOI:

https://doi.org/10.20998/2079-0775.2023.1.03

Анотація

Розв'язання задачі оптимізації трансмісії легкого багатоцільового гусеничного транспортера-тягача МТ-ЛБ є перспективним напрямком досліджень, тому що дає змогу поліпшити масові характеристики машини, забезпечити навантажувальну здатність та довговічність трансмісії при модернізації. Побудовано математичну модель оптимізації трансмісії за масою, а саме: побудовано цільову функцію оптимізації трансмісії за масою, яка досить коректно враховує основні показники трансмісії; визначені змінні проєктування, у якості яких обрані основні геометричні параметри зачеплень (модулі та числа зубців); сформовано систему обмежень на змінні проєктування та запропоновано методику динамічного змінення обмежень на числа зубців коробки передач. Запропоновано послідовність перевірки обмежень, яка дозволить зменшити обсяг та час розрахунків для знаходження найкращого розв’язку. Розв'язання виконується на основі зондування простору параметрів, де у якості пробних точок в одиничному багатомірному кубі використовуються точки ЛПτ-послідовності. Також було розроблено прикладну методику та докладний алгоритм оптимального проєктування трансмісії. Вони враховують конструктивні, технічні та технологічні особливості останньої, а також дають змогу підвищити точність розрахунків за рахунок керування похибками обчислень передавальних відношень та рівності міжосьових відстаней зачеплень коробки передач та додаткового редуктора трансмісії. Були проведені числові експерименти для базового двигуна та інших 4 двигунів. Аналіз результатів дає змогу зробити висновок, що досягнуто суттєвого зменшення маси та габаритів трансмісії порівняно з базовою при навантаженнях, відповідних для типових режимів руху.

Ключові слова: оптимальне проєктування, багатоцільовий транспортер-тягач МТ-ЛБ, трансмісія, математична модель, цільова функція, змінні проєктування, алгоритм

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-07