БРОНЕКОРПУСИ ВІТЧИЗНЯНИХ БРОНЕТРАНСПОРТЕРІВ: КОМП’ЮТЕРНЕ ТА МАКЕТНЕ МОДЕЛЮВАННЯ ДИНАМІЧНИХ ВЛАСТИВОСТЕЙ

Автор(и)

  • Андрій Грабовський кандидат технічних наук, старший науковий співробітник, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», провідний науковий співробітник кафедри «Теорія і системи автоматизованого проектування механізмів і машин», м. Харків, Україна
  • Антон Васильєв кандидат технічних наук, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», старший науковий співробітник кафедри «Теорія і системи автоматизованого проектування механізмів і машин», м. Харків, Україна http://orcid.org/0000-0001-8106-0950
  • Микола М. Ткачук доктор технічних наук, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», провідний науковий співробітник кафедри «Інформаційні технології і системи колісних та гусеничних машин ім. О. О. Морозова», м. Харків, Україна http://orcid.org/0000-0002-4753-4267
  • Ірина Волошина cтудентка гр. МІТ-218м, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»; м Харків, Україна
  • Олег Льозний cтудент гр. МІТ-М221м, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут; м Харків, Україна
  • Микола А. Ткачук доктор технічних наук, професор, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», завідувач кафедри «Теорія і системи автоматизованого проектування механізмів і машин»; м. Харків, Україна http://orcid.org/0000-0002-4174-8213
  • Ірина Храмцова науковий співробітник, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», кафедра «Теорія і системи автоматизованого проектування механізмів і машин»; м. Харків, Україна http://orcid.org/0000-0001-9506-790X
  • Ольга Кохановська провідний інженер, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», кафедра "Теорія і системи автоматизованого проектування механізмів та машин"; м. Харків, Україна
  • Євген Пелешко кандидат технічних наук, ТОВ «Хей Інжиніринг ЮА», інженер-конструктор (механіка); м. Харків, Україна
  • Анатолій Набоков Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», аспірант кафедри «Теорія і системи автоматизованого проектування механізмів і машин», м. Харків, Україна
  • Володимир Троценко Військовий інститут танкових військ при Національному технічному університеті «Харківський політехнічний інститут», підполковник, ст. викладач кафедри «Експлуатація, озброєння та військова техніка», м. Харків, Україна

DOI:

https://doi.org/10.20998/2079-0775.2022.1.03

Анотація

На етапі проєктних досліджень бронекорпусів легкоброньованих машин вкрай важливим є визначення спектру їх власних частот коливань та власних форм коливань. Із цією метою зазвичай застосовується метод скінченних елементів. При цьому необхідно обґрунтовувати параметри скінченно-елементної моделі, які забезпечують прийнятний рівень точності чисельного моделювання динамічних властивостей такого типу конструкцій. Із цією метою залучаються дані паралельно здійснюваних чисельних та експериментальних досліджень макету бронекорпусу бронетранспортера. Сам макет верхньої проекції бронекорпусу виготовлено у відповідному масштабі. Матеріал – листова сталь. Цей макет піддано динамічному збудженню на вібростенді. Фіксуються резонансні частоти збудження, а також власні форми коливань. Також здійснено ударно-імпульсне збудження макета бронекорпуса. Відгук на це збудження фіксується за допомогою акселерометрів. Надалі із цих осцилограм визначається спектр власних частот коливань. Паралельно здійснюється чисельне моделювання власних частот коливань і власних форм коливань макету бронекорпусу. Надалі результати чисельних і експериментальних досліджень порівнюються. Шляхом варіювання параметрів скінченно-елементної моделі досягається задовільна відповідність результатів чисельних розрахунків та експериментальних вимірювань. Зокрема, визначаються: прийнятний тип скінченних елементів, що застосовуються; кількість скінченних елементів, необхідна для задоволення точності чисельного моделювання динамічних властивостей  конструкцій подібного типу; зони рекомендованого згущення-розрідження сітки скінченних елементів тощо. За результатами досліджень установлені параметри скінченно-елементних моделей, які можуть бути застосовані для дослідження динамічних процесів і властивостей натурних бронекорпусів легкоброньованих машин.

Ключові слова: легкоброньована машина, макет, власна частота коливань, спектр власних частот коливань

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-28