РОЗРАХУНКОВО-ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНЕ ВИЗНАЧЕННЯ ЖОРСТКОСТІ СИСТЕМИ «ВАЛ – ПІДШИПНИКОВІ ОПОРИ» КОМПРЕСОРА НАГНІТАЧА ПОВІТРЯ

Автор(и)

  • Mykola Tkachuk кандидат технічних наук, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», старший науковий співробітник кафедри «Інформаційні технології і системи колісних та гусенічних машин ім. О. О. Морозова», Україна
  • Andrey Grabovskiy кандидат технічних наук, старший науковий співробітник, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», старший науковий співробітник кафедри «Теорія і системи автоматизованого проектування механізмів і машин», м. Харків, Україна
  • Mykola Tkachuk доктор технічних наук, професор, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», завідувач кафедри «Теорія і системи автоматизованого проектування механізмів і машин»; м. Харків, Україна
  • Oleksandr Shut заступник головного інженера, ДП «Завод ім. В.О. Малишева»; м. Харків, Україна
  • Andrii Lipeiko Andrii аспірант кафедри «Теорія і системи автоматизованого проектування механізмів і машин», Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», м. Харків, Україна
  • Mykola Prokopenko кандидат технічних наук (PhDinEng. S.), Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», докторант кафедри «Теорія і системи автоматизованого проектування механізмів і машин»; м. Харків, Україна
  • Borys Lytvyn інженер, ДП «Завод імені В. О. Малишева», м. Харків, Україна
  • Aleksandr Gulyuk заступник начальника ЦЗЛ, ДП «Завод ім. В.О. Малишева»; м. Харків, Україна
  • Natalya Verveyko начальник лабораторії механічних випробувань ЦЗЛ, ДП «Завод ім. В.О. Малишева»; м. Харків, Україна
  • Egor Ovcharov головний конструктор КБ двигунобудування, ДП «Завод ім. В.О. Малишева»; м. Харків, Україна

DOI:

https://doi.org/10.20998/2079-0775.2020.1.14

Ключові слова:

роторна система, розрахунково-експериментальний метод, турбокомпресор, скінченно-елементний аналіз, напружено-деформований стан, критична швидкість обертання

Анотація

Для визначення жорсткості системи «вал – підшипникові опори» компресора нагнітача повітря застосовано розрахунково-експериментальний метод. Цей метод полягає у паралельному здійсненні чисельних та експериментальних досліджень напружено-деформованого стану досліджуваного об’єкту. Варійованими є жорсткісні характеристики підшипникових опор. Порівнювалися величини переміщень у характерних точках вала та підшипникових опор. За результатами досліджень визначені параметри досліджуваної системи «вал – підшипникові опори» компресора нагнітача повітря. Варіювався кут повороту тіл кочення у підшипниках. Визначено його вплив на  прогини вала та підшипникових опор. Установлено також, що внаслідок пружного деформування вала переміщення його консольного кінця нижче, ніж переміщення підшипникових опор.

Посилання

Hua C., Cao, G., Rao, Z. et al. Coupled bending and torsional vibration of a rotor system with nonlinear friction. J Mech Sci Technol 31, 2679–2689 (2017).

Shi M. L, D. Z. Wang and J. G. Zhang, Nonlinear dynamic analysis of a vertical rotor-bearing system, Journal of Mechanical Science and Technology, 27 (1) (2013) 9–19.

Hua C., Z. Rao, N. Ta and Z. Zhu, Nonlinear dynamics of a rub-impact rubber bearing-rotor system with Stribeck friction model, Journal of Mechanical Science and Technology, 29 (8) (2015) 3109–3119.

Reddy, Mutra Rajasekhara, and J. Srinivas. Vibration analysis of a support excited rotor system with hydrodynamic journal bearings. Procedia Engineering 144 (2016): 825–832.

Han, Qinkai, and Fulei Chu. Parametric instability of flexible rotor-bearing system under time-periodic base angular motions. Applied Mathematical Modelling 39, no. 15 (2015): 4511–4522.

Avramov K., M. Shulzhenko, O. Borysiuk, and Christophe Pierre. Influence of periodic excitation on self-sustained vibrations of one disk rotors in arbitrary length journals bearings. International journal of non-linear mechanics. 77 (2015): 274–280.

Cha, Matthew, and Sergei Glavatskih. Nonlinear dynamic behaviour of vertical and horizontal rotors in compliant liner tilting pad journal bearings: Some design considerations. Tribology International 82 (2015): 142–152.

Martynenko G. Resonance mode detuning in rotor systems employing active and passive magnetic bearings with controlled stiffness. International Journal of Automotive and Mechanical Engineering 13 (2016): 3293.

Azraai M. R., G. Priyandoko, A. R. Yusoff, and M. F. F. A. Rashid. Parametric Optimization of magneto-rheological fluid damper using particle swarm optimization. International Journal of Automotive and Mechanical Engineering 11 (2015): 2591.

Martynenko, G. Application Of nonlinear models for a well-defined description of the dynamics of rotors in magnetic bearings. Eureka: Physics and Engineering 3 (2016): 3–12.

Gaydamaka A., G. Kulik, V. Frantsuzov, …, Paraniak N. Devis-ing an engineering procedure for calculating the ductility of a roller bearing under a no-central radial load. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies. 2019, vol. 3, no. 7 (99), pp. 6–10.

Bondarenko M., M. Tkachuk, A. Grabovskiy, and I. Hrechka. Substantiation of Thin-Walled Structures Parameters Using Nonlinear Models and Method of Response Surface Analysis. In International Journal of Engineering Research in Africa, vol. 44, pp. 32–43.

##submission.downloads##